قالب وبلاگ قالب وبلاگ
مرداد 90 - موسیقی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
موسیقی
شنبه 90/5/15 :: 9:5 عصر ::  نویسنده : شهاب

در مصاحبه‌ای وقتی از وی پرسیده‌شد که خوانندگی را چگونه آغاز کردی گفت[1]:

«

از زمان چهار پنج سالگی. رادیو به ایران آمده بود ولی آن‌قدر ما بودجه نداشتیم که یک رادیو بخریم. ضمن این‌که هنوز برق هم به همه‌جا نیامده بود. به موسیقی گوش می‌کردم و آن را دوست داشتم. تفریح من در خانه خواندن بود، ضمن این‌که بارها هم گفته‌ام که از کلاس سوم دبستان در مدرسه صبح‌ها سر صف قرآن با قرائت اجرا می‌کردم. خب این هم برای خودش یک نوع خوانندگی است. در سن ده یازده سالگی، رادیو و خوانندگانی بودند و مرتب فکر و ذکر من به غیر از مساله? درس خواندن خوانندگی بود. در خانه، برای هم‌کلاسی‌هایم و همین‌طور برای بچه محل‌ها می‌خواندم

 »

اولین ترانه? او ترانه‌ای بود با نام عطش که برای فیلمی به همین عنوان ساخته شده بود. دومین ترانه‌اش چرا نام داشت، و شعر آن از مسعود هوشمند و آهنگش از حسین واثقی بود.

اما سومین ترانه‌اش که به گفته خودش باعث معروفیتش شد، ترانه‌ای به نام شب بود، با شعر اردلان سرفراز وآهنگ منصور ایران‌نژاد که در شوی معروف میخک نقره‌ای از فریدون فرخزاد برای اولین بار پخش شد.

ابی در همان دوران با شهبال و شهرام شب‌پره آشنا شد و با وی شروع به همکاری کرد. او با گروه بلک کتز همکاری کرد و مدت زیادی در کاباره کوچینی به روی صحنه رفت. ابی پیش از انقلاب کارهای زیادی عرضه کرد ولی هیچگاه آلبوم مستقلی از وی ارائه نشد. آهنگهای ماندگاری نظیر کندو- شب زخمی- شبزده- سایه - عسل- پوست شیر- خالی- پیچک و آهنگهای دیگر که بسیاری از آنها بعد از انقلاب در خارج از کشور به صورت کاست و سی دی به بازار عرضه شد . تنها اثر سینمایی ابی فیلمی موسوم به بوی گندم از ساخته‌های فرزان دلجو بود که ابی هیچگاه از بازی در این اثر اظهار رضایت نکرد. ابی دو سال قبل ازانقلاب از ایران خارج شد و برای برگزاری کنسرت به آمریکا رفت ولی با شدت گرفتن ناآرامی‌ها در آن کشور ساکن شد. ابی نسبت به سرکوب مردم معترض به نتایج انتخابات 1388 با اعتصاب غذا اعتراض خود را نشان داد. ابی هم اکنون پس از سال ها اقامت در سوئد ساکن جنوب اسپانیا است.


اما واقعیت این است که آلبوم مذکور چندین سال برای دریافت مجوز انتشار در ارشاد مانده‌ و آلبومی است از فرزند پسر خواننده لوس‌آنجلس‌نشین! پسری که حاصل ازدواج سیاوش قمیشی با لیلا وصال بوده و متولد 1349 تهران است.
سایت روزنامه ایران نوشت:

«اسیر» عنوان آلبومی است در سبک پاپ که هر چند هنوز بیش از دو هفته از عرضه آن در بازار موسیقی نمی‌گذرد اما پخش گسترده آن در سوپرمارکت‌ها و البته نام‌خانوادگی صاحب اثر یعنی «قمیشی» که شباهت بسیاری دارد به نام‌خانوادگی یکی از خوانندگان آن سوی آب، باعث شده کنجکاوی مخاطبان برای شنیدن قطعات این آلبوم دوچندان شود.

جالب اینجاست علیرضا قمیشی خواننده این آلبوم نیز با یک ترفند تبلیغاتی، نام‌خانوادگی خود را بر روی استندها و پوسترهای تبلیغاتی این آلبوم، با فونتی چند برابر فونت نامش درج کرده تا بدین واسطه بتواند فروش آلبومش را بیشتر کند و کم نبوده‌اند رهگذرانی که با دیدن نام «قمیشی» بر روی این استندها این حدس در ذهن‌شان به وجود آمده که نکند در کنار حبیب محبیان، سیاوش قمیشی هم به ایران آمده و توانسته مجوز فعالیت در داخل را هم دریافت کند!

اما واقعیت این است که آلبوم مذکور چندین سال برای دریافت مجوز انتشار در ارشاد مانده‌ و آلبومی است از فرزند پسر خواننده لوس‌آنجلس‌نشین! پسری که حاصل ازدواج سیاوش قمیشی با لیلا وصال بوده و متولد 1349 تهران است.

جالب اینجاست علیرضا در تمام این سال‌ها در هر محفلی که حضور یافته کوشیده با صحبت درباره این موضوع که پدرش کیست، عیار هنری خود را بالا ببرد اما نه فقط سیاوش هیچ گاه علیرضا را به عنوان فرزند خود قبول نداشته که حتی چند سال قبل در گفتگو با یکی از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان از این موضوع سخن گفته که هیچ‌گاه علاقه‌ای به تولد این فرزند نداشته‌است!

قضیه وقتی شکل تاسف‌بارتر به خود می‌گیرد که علیرضا قمیشی در آلبوم «اسیر» دو قطعه از آثار سابق پدر را بازخوانی کرده و حتی برای به‌دست آوردن دل پدر، یکی از قطعات آلبوم با عنوان «درد دوری» را هم به پدر تقدیم کرده اما بلافاصله پس از انتشار این آلبوم، پدر طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کند که تحت هیچ عنوان، امتیاز هیچ اثر هنری خود شامل ملودی، آهنگ و تنظیم را به هیچ خواننده و هنرمند ایرانی واگذار نکرده و هر نوع اجرای مجدد، کپی کردن، انتشار و حمایت‌های غیراصل، دستبرد هنری محسوب می‌شود و این یعنی اینکه انتشار آلبوم «اسیر» توسط شخصی به اسم علیرضا قمیشی دستبرد هنری محسوب می‌شود!
نظرات بینندگان:
حالا اول بیاد ایران بعد ادعای ارث و میراث کنه !
خدایی چه پدر بی انصافی هست انگاری می خواهد مال دنیا را ببخشد حالا این بیچاره پسر را ولش کرده رفته خارج نشین هم شده باز هم دارد از فرزندش به خاطر منافع شخصی اش می گذرد و دنبالش ناسزا می گوید و طردش می کند .
اخر این دنیا چه اررشی دارد ادم فرزند خودش را جگر گوشه اش را ناخواسته بداند و دست از حمایتش بردارد؟
من اگر جای این فرزند بودم اسم این بابا را هم نمی بردم خدا قوت به حنجره ی خدا دادی ات بدهد دست به زانویت بگیرو خودت روی پای خودت استوار بایست ای جوان هم چنین بابایی به درد جرز دیوار می خورد .
کار درستی که استاد کرده چرا اینقدر جای بحث داره..
این پسر تا حالا کجا بوده که جالا واسه پول یهو شد پسر قمیشی کبیر !

بی خیال هیشکی سیاوش نمیشه !
حرفی که استاد میزنه کاملا منطقی و درسته
این برداشت من از مساله و ایشون حتی نشون داد رفیق و فامیل هم نداره قضیه همونکاری که با ابی کرد با علیرضا هم کرد
دم استاد گرم عاشقتم
اولا این که سیاوش پسرشو ترد کرده ته نامردیه مرتیکه رفته اونور زده یه زنو و بچه رو ول کرده حالا طلب کارم هست
ثانیا علیرضا هم باصلا به یه همچین آدمی نیاز نداره تا خودشو معروف کنه
در ضمن من خودم خیلی سیاوش رو دوس دارم اما اصلا فکر نمی کردم یه همچین آدمی باشه حالم...
من عاشق سیاووش قمیشی بودم. دیوونه وار دوستش داشتم و دارم
اما این کارش....
فقط میتونم بگم متاسفم
سیاوش یه آدم منطقیه!دوستان سعی کنن طوری حرف بزنن که شخصیت استاد زیر سوال نره همین!
سلام می خواستم از اینجا سلامی به گرمی هوای کازرون به آقای قمیشی بکنم من نمیدونم که علیرضا فرزند آقای قمیشی هست یا نه ولی آهنگ های آقای قمیشی واقعا با هدف خونده میشن وقتی گوش میدی از انسانیت،عواطف انسانی،مهربانی ومحبت هستند و صدای ایشون خیلی آرامش بخش هست
ای ول به این پسر حلال زاده که خواسته دل پدر رابدست بیاره
با سلام به همه دوستان؛ اگه علیرضا همون پسری باشه که تو دهه1370 در جزیره کیش یه مدت زندگی میکرد؛ باید به باباش حق بدین چون اعتیاد شدید به مواد مخدر داشت.الان نمیدونم چه وضعیتی داره.
سیاوش خدای خوانندگان است و هیچکس به هیچ وجه نمی تواند جای او را بگیرد یا بخواهد با شبیه کردن صدا و نام خود جای سیاوش را در دل عاشقانش بگیرد چه محسن چاوشی، چه مجتبی کبیری و حتی پسرش
پسری که فقط برای منافع مالی از نام سیاوش استفاده می کنه لیاقت یه همچین پدری رو نداره
عاشقانه سیاوش را دوست دارم
پسری که بخواد با اسم باباش به همه جا برسه . همون بهتر که نخونه با اون صدای چرتش .

شنبه 90/5/15 :: 8:57 عصر ::  نویسنده : شهاب

سیاوش قمیشی (زاده? 21 خرداد 1324، دزفول) خواننده، آهنگساز و ترانه‌سرای ایرانی مقیم لس‌آنجلس است. قمیشی تاکنون بیش از 16 آلبوم موسیقی منتشر کرده است. او دارای مدرک کارشناسی ارشد موسیقی در زمینه جاز کلاسیک است.

سیاوش قمیشی کوچکترین فرزند خانواده? خویش است و در قمیش دزفول بدنیا آمد و در سن 9 ماهگی به همراه خانواده به تهران مهاجرت نمود.  در کودکی به پیانو و گیتار علاقه داشت و نواختن آن‌ها را آموخت. در 13 سالگی برای اولین بار در متل قو با ارکستر چند اجرا انجام داد. در 14 سالگی اولین آهنگ خود را با نام «ای قایقران به کجا می‌روی» را برای ضیاء خواننده معروف آن سال‌ها ساخت.

در همان سال به لندن نزد خواهر و برادرهایش مهاجرت نمود. بعد از اخذ مدرک دیپلم وارد دانشگاه سلطنتی موسیقی لندن شد و از آنجا فارغ التحصیل شد. در سال‌های بعد در چند گروه موسیقی شروع به فعالیت نمود.  قمیشی در سن 25 سالگی به تهران بازگشت. در ایران با همکاری شهرام شب‌پره و همایون جلالی در گروه‌های موسیقی مختلفی شروع به کار کرد.

در سال 1357 و پس از انقلاب ایران (1357) به همراه تعداد زیادی از هنرمندان مختلف از ایران به لوس‌آنجلس مهاجرت نمود.  در سال 1361 اولین آلبوم که که تلفیقی از آهنگ‌های گذشته بود منتشر شد.پس از آن او تا مدت‌ها به کار آهنگسازی روی آورد و در سال 1371 با همکاری مسعود فردمنش آلبوم حکایت را منتشر کرد. او پس از آن تاکنون 15 آلبوم دیگر منتشر کرد.

قمیشی تاکنون 5 بار ازدواج نموده و یک فرزند با نام علیرضا قمیشی دارد که در شیراز زندگی می‌کند و او نیز خواننده است.


شنبه 90/5/15 :: 8:50 عصر ::  نویسنده : شهاب

همچی درباره گیتار

.

گیتار یک آلت موسیقی سیم دار است. در گذشته گیتارها توسط شش سیم طولی قابل انعطاف که تحت فشار نگه داشته می شد، سیم کشی می شد. امروز این آلت موسیقی نه تنها با چهار، هفت، هشت، ده، یازده، دوازده، سیزده و هجده رشته درست می شود بلکه آلت اصلی موسیقی در سبک های مختلفی مثل فلامنکو، جاز و پاپ می باشد…

 

گیتار یک ساز سیم دار است که جزء مهمی در برخی سبک های موسیقی می باشد. این ساز کلاسیک و تک نوازی قدیمی ریشه های بسیار قدیمی دارد که به 4000 سال پیش می رسد! یک تعریف جالب از گیتار، یک ساز گردنی فرت دار که مجهز به یک تخته صدا صاف چوبی و چند دنده می باشد و کناره های پشت آن هم خمیده است. گیتارهای مدرن را می توان به صورت آکوستیک یا با استفاده از یک آمپلیفایر نواخت. نوای موسیقی یا از لرزش سیم ها یا با دستکاری الکتریکی تولید می شوند. امروزه این آلت موسیقی تاثیر بسیار شگرفی بر فرهنگ موسیقایی در سراسر جهان مخصوصاً از زمان تولید گیتارهای الکتریک در دهه سی دارد.

حقایقی جالب درمورد گیتار :

· پیشینیان گیتار مدرن در جایی در آسیای مرکزی و هند نواخته می شدند.

· اولین نمایش تمثالی گیتار یک حکاکی از هیتی یا آناتولی باستانی در حال نواختن این ساز متعلق به 3000 سال پیش می باشد.

· باور بر این است که گیتار مدرن توسط رومن ها از سیتارا به اسپانیا آورده شده است.

· در زمان باستان به گیتار، گیتارا، کیتارا، سیتارا و سیتار هم گفته می شده است.

· گیتارهای باستان از ترکیبی از چوب های مختلف ساخته می شد. سیم های آن نیز از روده حیوانات بود.

· استاندارد ابعاد گیتار مدرن توسط آنتونیو تورس ژورادو بین سالهای 1817 تا 1892 تعیین شد.

حقایقی جالب درمورد طرح گیتار :

· مارک های مختلف گیتار شامل PRS، Dean، Gretsch، Gibson، Ibanez، Jackson، Schecter، Fender و Martin می باشد.

· سیم گیتارهای کلاسیک معمولا نایلونی است. آنها دسته ای پهن و صاف دارند تا سیم ها با طبلک و آرپاژها کمترین تداخل را ایجاد کنند.

· گیتار 10 سیمه Yepes، چهار ارتعاش دهنده دارند که درکنار 12 نت رنگی برای تشدید و متوازن کردن صدا و طنین موسیقی کار می کنند.

· گیتارهای Archtop روی بخش های خمیده حکاکی دارد و مثل مدل قدیمی گیتار صاف نیست. این نوع گیتار مجهز به پیکاپ مغناطیسی و سیم های تخت می باشد.

· گیتارهای الکتریک مجهز به پیکاپ مغناطیسی برای تبدیل ارتعاشات سیم ها به سیگنال های الکتریکی می باشد که بعد به یک آمپلیفایر فرستاده می شود و با لوله های خلاء اصلاح می شوند.

· گیتارها را می توان برای افراد راست دست و چپ دست ساخت. خصوصیات گیتار برای تقویت پویایی و آهنگ صدا طبق آن اصلاح می شوند.

· گیتارهای رنسانس و باروک معمولاً بعنوان ساز ریتمیک استفاده می شوند.

· گیتار آکوستیک توسط تخته صدا که معمولاً یک سوار چوبی در جلوی آن است صدا را ساتع می کند. زیرشاخه های گیتار آکوستیک عبارتند از گیتارهای کلاسیک و فلامنکو.

· گیتارهایی که روی آن صاف یا سیم های آن استیل است دسته هایی تقویت شده دارند که باریک تر هستند. این گیتار عنصر مهمی در موسیقی فولک، جاز، کانتری، بلوگراس، بلوز و پاپ می باشد.

اجزای گیتار :

طرح اصلی گیتار شامل موارد زیر است:

· سردسته که در انتهای دسته گیتار است.

· دسته که از فرت ها، تونرها، فرت بورد، و سردسته و پیچی که برای تنظیم انحنای دسته به کار می رود تشکیل شده است.

· سیم گیر که باریکه ای از ماده ای سخت در محل اتصال سردسته و فرت بورد می باشد.

· فرت بورد جایی که فرت ها روی آن قرار می گیرد.

· فرت ها که باریکه هایی فلزی هستند که روی فرت بورد نصب می شوند.

· Truss rod که میله ای فلزی است که در طول دسته گیتار قرار دارد.

· سیم ها که از فلز یا پلیمر ساخته می شوند.

· Inlay ها که تزئیناتی هستند که نقش راهنما را دارند و معمولاً پشت فرت‌های 3 5 7 9 12 15 17 19 21 24 قرار می‌گیرند.

متعلقات گیتار شامل موارد زیر است:

· Capotasto برای باز کردن سیم ها

· اسلاید برای ایجاد اثر گلیساندو

· مضراب برای ضربه زدن به سیم ها

گیتار سازی بسیار متنوع می باشد که می توان با آن هارمونی های بسیار پیچیده با صدایی دقیق تولید کرد. این ساز بسیار محبوب بوده و می توان در ژانرهای مختلف موسیقی از آن بهره گرفت.


.: Weblog Themes By Pichak :.


 
   
templateقالب وبلاگ